Kriittinen letka liikkeelle sunnuntaina

21.05. 08:00

Eetu Pajala (vasemmalla) ja Markku Eilola-Jokivirta ovat mukana järjestämässä Kriittinen letka Oulussa -pyöräilytempausta. Kuva: Tero Lassila

Kriittinen letka levittää huomenna sunnuntaina positiivista energiaa pyöräilyn puolesta Oulussa. Letka kokoontuu Rotuaarin pallolle puoli neljältä ja lipuu kello 16 lähtien rauhallista vauhtia noin kuuden kilometrin reitin kautta keskustan läpi Kaupungintalon pihaan. Letkaan on ilmoittautunut ennakkoon vajaa parisataa osallistujaa.

Tempauksen juuret ovat maailmanlaajuisesti levinneessä Critical Mass -pyöräilytapahtumassa, jonka ideana on toimia kohtauspaikkana, jossa aktiiviset liikkujat voivat peilata tuntojaan pyöräilyn kehittämismahdollisuuksista.

Tärkeää on myös näkyminen liikenteessä suurella joukolla. Kriittiselle letkalle nähtiin tarvetta, sillä Oulussa pyöräilyn kehittämisestä kiinnostuneet ihmiset eivät ole järjestäytyneet riittävästi.

– Emme protestoi autoilijoita vastaan, vaan paremman liikenne- ja kaupunkisuunnittelun puolesta. Kriittinen letka on hyvän mielen tapahtuma, johon ei haluta sotkea politiikkaa. Lunastamme oman paikkamme liikenteessä hyvällä fiiliksellä, valottaa Eetu Pajala, yksi tapahtumaan puuhamiehistä.

– Lähdemme näyttämään, että polkupyörä on tasavertainen ajoneuvo autojen kanssa, jatkaa Markku Eilola-Jokivirta.

Myös puutteellisesti Suomessa toteutettu liikennekasvatus saa miehiltä kritiikkiä.

Letka kulkee Oulussa keskustan läpi pitkin katuja, joilta kevyen liikenteen väylät puuttuvat tai joilla pyöräilyn olosuhteet ovat muuten puutteelliset.

– Oulussa pyöräilijöiden asiat ovat keskivertoa paremmassa jamassa, mutta paremminkin voisi olla. Täällä on ehkä tuudittauduttu Suomen parhaan pyöräilykaupungin asemaan. Pyöräreitit ovat joissain paikoin epäloogisia. Pienin parannuksin pyöräilijöiden asemaa voisi parantaa paljon, Pajala kertoo.

Millaista sitten on autoilijoiden suhtautuminen pyöräilijöihin Oulussa?

– Hyvin vaihteleva, arvioi Eilola-Jokivirta.

– Ei se ole vihamielistä. Oulussa moni autoilija on itsekin pyöräilijä toisin kuin monissa muissa kaupungeissa. Kesällä on helppoa, mutta talvella liikkuminen autoilijoiden seassa on joskus todella vaikeaa katujen kunnossapidon takia, Pajala toteaa.

Edellisviikolla vietetty valtakunnallinen pyöräilyviikkokaan ei saa Pajalalta kiitoksia.

– Se on mielestäni mielikuvituksettomasti ja virkamiesmäisesti toteutettu, eikä näy juuri missään. Kaupunki tulee näissä asioissa aina perässä.

Kriittisen letkan valmistelu kohtasi pieniä hankaluuksia viranomaisten taholta.

– Helsingissä poliisiauto yleensä johtaa tällaisia kulkueita hyvässä yhteisymmärryksessä. Oulussa meiltä olisi vaadittu ylimääräisiä liikenteenvalvojia ynnä muita byrokraattisia toimenpiteitä, Pajala ruotii.

Viranomaisten toiminta saa Pajalalta yleiselläkin tasolla risuja.

– Poliisi vaikuttaa ihmisten käyttäytymiseen antamalla sakon, jos esimerkiksi pyöräilee jalkakäytävällä tai hämärällä ilman valoa. Positiivistakin esimerkkiä voisi käyttää.