| Päivitetty
Yrityskumppanuuksia tekevän Companion toimitusjohtaja Taneli Tuomaala ja AC Oulun seurajohtaja Juho Meriläinen löivät kättä päälle uuden yhteistyön kunniaksi.
Yrityskumppanuuksia tekevän Companion toimitusjohtaja Taneli Tuomaala ja AC Oulun seurajohtaja Juho Meriläinen löivät kättä päälle uuden yhteistyön kunniaksi.
Jalkapalloseura AC Oulu on tullut viime aikoina julkisuuteen muillakin kuin urheilullisilla ansioilla.
Allin Matalan vuokraaminen sekä parturi-kampaamo ja hierontayrityksen perustaminen Tuiraan ovat aluevaltauksia, jollaisia ei Ykkösen tasolla pelaavalta joukkueelta ole aikaisemmin totuttu näkemään.
AC Oulun seurajohtaja Juho Meriläisen mukaan laajentuneen liiketoiminnan tarkoituksena on tuoda tavallisen kadunkulkijan eteen palvelu, jonka hän voi ottaa hyvillä mielin vastaan, ilman että tarvitsee tykätä itse lajista.
– Olemme koittaneet olla tässä toiminnassa innovatiivisia, jota muut omissa kaupungeissaan voisivat jopa kopioida. Jos urheiluseura haluaa olla menestynyt, pitää sillä olla myös muuta liiketoimintaa. Sen tarkoituksena on kerätä mahdollisimman hyvät resurssit urheilulle, ei täyttää omistajien kukkaroita pullolleen rahaa, sanoo Juho Meriläinen.
Oman liiketoiminnan lisäämisen lisäksi urheiluseura tarvitsee taaksensa sponsoreita. Niiden metsästäminen ei olekaan aina niin yksinkertaista touhua. Sen on Juho Meriläinenkin saanut kokea kahden viime vuoden aikana, jolloin hän on yksin vastannut AC Oulun pyörittämisestä.
– Sen ajan mitä olen yritysmyyntiä tehnyt, on moni puhelu päättynyt usein siihen, ettei yritys ole kiinnostunut urheilusta tai jalkapallosta. On hirveän vaikea lähteä perustelemaan asiakkaalle, ettei sen tarvitse olla kiinnostunut lajista vaan ihmisistä sen ympärillä, Meriläinen harmittelee.
Hänen mukaansa monikaan yritys ei täysin ymmärrä, mistä urheilumarkkinoinnissa on todellisuudessa kyse.
– Suomessa ei oikein osata kunnolla hyödyntää urheilumarkkinointia. Ei maailmalla jättiyritykset sijoittaisi urheiluun kymmeniä miljoonia, jos ne eivät hyötyisi siitä. Se vaatii yritykseltäkin aktiivisuutta, että kertoo omille seuraajilleen, että on urheilutoiminnassa mukana, Meriläinen tähdentää.
Kumppanuusverkostoa kasvattamaan AC Oulu solmi yhteistyösopimuksen oululaisen Companion kanssa. Yrityksen toimitusjohtaja Taneli Tuomaalan mukaan polkupyörää ei ole tarkoitus keksiä AC Oulunkaan kohdalla uudestaan, vaan kyse on nykyisten toimintamallien vahvistamisesta.
– Yrityskumppanit tavoittavat fanit ja asiakasyleisön yleensä ottelutapahtumissa. Tavoitteenamme on, että tämä yhteydenpito jatkuu kaiken aikaa, eikä vain oheismyynnin kautta. Oulu kasvuhakuisena kaupunkina antaa siihen mahdollisuuden, toteaa Taneli Tuomaala.
Taneli Tuomaalan mielestä urheilubisnekseen mukaan tulevat yritykset ovat usein liiankin kiinnostuneita yksinomaan joukkueen urheilullisesta menestymisestä, vaikka todellisuudessa kyse on ennen kaikkea tunne-elämysten jakamisesta yleisön ja joukkueen kesken.
– Tunne ei lähde urheilusta pois kulumallakaan. Urheilu on yksi tunnepitoisimpia väyliä, joilla asiakasyleisö voidaan tavoittaa. Suuret brändit ottavat yleensä sen asenteen, että mukana ollaan sekä ylä- että alamäissä, Tuomaala muistuttaa.
AC Oulun tavoite on edelleen nousta joku päivä maan ylimmälle sarjatasolle. Hinnalla millä hyvänsä ei tätä unelmaa ole kuitenkaan tarkoitus tavoitella.
– Ei Veikkausliigaan nouseminen autuaaksi tee. Jos katsotaan niitä seuroja joita on viime vuosina noussut Veikkausliigaan ja miten niillä on mennyt taloudellisesti, niin eihän esimerkiksi HIFK:lla, PS Kemillä tai JJK:lla ole tässä suhteessa kovinkaan paljon hurraamista. Me tehtiin aiempi nousu ohituskaistaa käyttäen, eikä lopputulos ollut kovin hyvä. Nyt tarkoituksena on rakentaa ensin perustat kuntoon.
Juho Meriläisen mielestä jalkapallo ansaitsisi saada Oulussa nykyistä arvostetumman aseman.
Esimerkiksi jääkiekossa ei ole vaaraa pudota, kun taas jalkapallossa tämä ”uhka” tuo oman mausteensa sarjan seuraamiselle.
– Minun mielestä jalkapallon asema on sen kokoon nähden heikko Oulussa. Jalkapallo on kuitenkin ylivoimaisesti harrastetuin laji täälläkin.
Jääkiekossa Kärpät on merkittävä tekijä tällä alueella ja Juho Meriläisen mukaan myös futiksen puolella toimivien olisi syytä ottaa heistä mallia.
– He toimivat hyvänä esimerkkinä siitä, miten seuroja tulee kehittää Suomessa, Meriläinen sanoo.
Lähetämme tuoreimmat uutiset sähköpostiisi kahdesti viikossa
Lisää aiheesta muualla
LISÄÄ AIHEESTA
Luitko jo nämä?
Oululaista kulttuuria tuetaan vuonna 2013 perustetun Oulun Valistustalorahaston apurahoilla. Kuvituskuva.
Jussi Korhonen
Vääräleuat lohkoivat presidentin tviitin innoittamina.
Ruutukaappaus / Jussi Korhonen
Susanna Eksymä
Pohjoismaiden parhaat snowcrosskuljettajat ottavat mittaa toisistaan viikonloppuna Raksilan pesäpallostadionilla.
jokelaj.kuvat.fi
MIELIPIDE
LUETUIMMAT
TUOREIMMAT
Aihe on vapaa - kuva tai video voi olla luonnosta, henkilöstä, tapahtumasta tai hullunkurisesta kommelluksesta.
TUOREIN
Oulu yläilmoista.
Eero P
Kirjoitukset julkaistaan nimellä ja vain poikkeustapauksissa nimimerkillä. Julkaistavien tekstien valinta ja käsittely jäävät aina toimituksen harkintaan.
Lähetä tekstiviesti numeroon 044 737 0210
LUE PAIKALLISIA UUTISIA
© Oulu-lehti - Rekisteriseloste
POWERED BY ANYGRAAF
Yrityskumppanuuksia tekevän Companion toimitusjohtaja Taneli Tuomaala ja AC Oulun seurajohtaja Juho Meriläinen löivät kättä päälle uuden yhteistyön kunniaksi.
Päivitetty
Yrityskumppanuuksia tekevän Companion toimitusjohtaja Taneli Tuomaala ja AC Oulun seurajohtaja Juho Meriläinen löivät kättä päälle uuden yhteistyön kunniaksi.
Jalkapalloseura AC Oulu on tullut viime aikoina julkisuuteen muillakin kuin urheilullisilla ansioilla.
Allin Matalan vuokraaminen sekä parturi-kampaamo ja hierontayrityksen perustaminen Tuiraan ovat aluevaltauksia, jollaisia ei Ykkösen tasolla pelaavalta joukkueelta ole aikaisemmin totuttu näkemään.
AC Oulun seurajohtaja Juho Meriläisen mukaan laajentuneen liiketoiminnan tarkoituksena on tuoda tavallisen kadunkulkijan eteen palvelu, jonka hän voi ottaa hyvillä mielin vastaan, ilman että tarvitsee tykätä itse lajista.
– Olemme koittaneet olla tässä toiminnassa innovatiivisia, jota muut omissa kaupungeissaan voisivat jopa kopioida. Jos urheiluseura haluaa olla menestynyt, pitää sillä olla myös muuta liiketoimintaa. Sen tarkoituksena on kerätä mahdollisimman hyvät resurssit urheilulle, ei täyttää omistajien kukkaroita pullolleen rahaa, sanoo Juho Meriläinen.
Oman liiketoiminnan lisäämisen lisäksi urheiluseura tarvitsee taaksensa sponsoreita. Niiden metsästäminen ei olekaan aina niin yksinkertaista touhua. Sen on Juho Meriläinenkin saanut kokea kahden viime vuoden aikana, jolloin hän on yksin vastannut AC Oulun pyörittämisestä.
– Sen ajan mitä olen yritysmyyntiä tehnyt, on moni puhelu päättynyt usein siihen, ettei yritys ole kiinnostunut urheilusta tai jalkapallosta. On hirveän vaikea lähteä perustelemaan asiakkaalle, ettei sen tarvitse olla kiinnostunut lajista vaan ihmisistä sen ympärillä, Meriläinen harmittelee.
Hänen mukaansa monikaan yritys ei täysin ymmärrä, mistä urheilumarkkinoinnissa on todellisuudessa kyse.
– Suomessa ei oikein osata kunnolla hyödyntää urheilumarkkinointia. Ei maailmalla jättiyritykset sijoittaisi urheiluun kymmeniä miljoonia, jos ne eivät hyötyisi siitä. Se vaatii yritykseltäkin aktiivisuutta, että kertoo omille seuraajilleen, että on urheilutoiminnassa mukana, Meriläinen tähdentää.
Kumppanuusverkostoa kasvattamaan AC Oulu solmi yhteistyösopimuksen oululaisen Companion kanssa. Yrityksen toimitusjohtaja Taneli Tuomaalan mukaan polkupyörää ei ole tarkoitus keksiä AC Oulunkaan kohdalla uudestaan, vaan kyse on nykyisten toimintamallien vahvistamisesta.
– Yrityskumppanit tavoittavat fanit ja asiakasyleisön yleensä ottelutapahtumissa. Tavoitteenamme on, että tämä yhteydenpito jatkuu kaiken aikaa, eikä vain oheismyynnin kautta. Oulu kasvuhakuisena kaupunkina antaa siihen mahdollisuuden, toteaa Taneli Tuomaala.
Taneli Tuomaalan mielestä urheilubisnekseen mukaan tulevat yritykset ovat usein liiankin kiinnostuneita yksinomaan joukkueen urheilullisesta menestymisestä, vaikka todellisuudessa kyse on ennen kaikkea tunne-elämysten jakamisesta yleisön ja joukkueen kesken.
– Tunne ei lähde urheilusta pois kulumallakaan. Urheilu on yksi tunnepitoisimpia väyliä, joilla asiakasyleisö voidaan tavoittaa. Suuret brändit ottavat yleensä sen asenteen, että mukana ollaan sekä ylä- että alamäissä, Tuomaala muistuttaa.
AC Oulun tavoite on edelleen nousta joku päivä maan ylimmälle sarjatasolle. Hinnalla millä hyvänsä ei tätä unelmaa ole kuitenkaan tarkoitus tavoitella.
– Ei Veikkausliigaan nouseminen autuaaksi tee. Jos katsotaan niitä seuroja joita on viime vuosina noussut Veikkausliigaan ja miten niillä on mennyt taloudellisesti, niin eihän esimerkiksi HIFK:lla, PS Kemillä tai JJK:lla ole tässä suhteessa kovinkaan paljon hurraamista. Me tehtiin aiempi nousu ohituskaistaa käyttäen, eikä lopputulos ollut kovin hyvä. Nyt tarkoituksena on rakentaa ensin perustat kuntoon.
Juho Meriläisen mielestä jalkapallo ansaitsisi saada Oulussa nykyistä arvostetumman aseman.
Esimerkiksi jääkiekossa ei ole vaaraa pudota, kun taas jalkapallossa tämä ”uhka” tuo oman mausteensa sarjan seuraamiselle.
– Minun mielestä jalkapallon asema on sen kokoon nähden heikko Oulussa. Jalkapallo on kuitenkin ylivoimaisesti harrastetuin laji täälläkin.
Jääkiekossa Kärpät on merkittävä tekijä tällä alueella ja Juho Meriläisen mukaan myös futiksen puolella toimivien olisi syytä ottaa heistä mallia.
– He toimivat hyvänä esimerkkinä siitä, miten seuroja tulee kehittää Suomessa, Meriläinen sanoo.
Lähetämme tuoreimmat uutiset sähköpostiisi kahdesti viikossa
Lisää aiheesta muualla
Luitko jo nämä?
Oululaista kulttuuria tuetaan vuonna 2013 perustetun Oulun Valistustalorahaston apurahoilla. Kuvituskuva.
Jussi Korhonen
Vääräleuat lohkoivat presidentin tviitin innoittamina.
Ruutukaappaus / Jussi Korhonen
Susanna Eksymä
Pohjoismaiden parhaat snowcrosskuljettajat ottavat mittaa toisistaan viikonloppuna Raksilan pesäpallostadionilla.
jokelaj.kuvat.fi
LUETUIMMAT
TUOREIMMAT
UUTISET
Oululaista kulttuuria tuetaan vuonna 2013 perustetun Oulun Valistustalorahaston apurahoilla. Kuvituskuva.
Jussi Korhonen
Vääräleuat lohkoivat presidentin tviitin innoittamina.
Ruutukaappaus / Jussi Korhonen
Susanna Eksymä
URHEILU
Pohjoismaiden parhaat snowcrosskuljettajat ottavat mittaa toisistaan viikonloppuna Raksilan pesäpallostadionilla.
jokelaj.kuvat.fi
Oulu-lehti
Jussi Korhonen
MIELIPIDE
LISÄÄ AIHEESTA
Julkaisemme lehdessä ja verkossa lukijoiden lähettämiä kuvia, kirjoituksia ja tekstareita.
Kirjoitukset julkaistaan nimellä ja vain poikkeustapauksissa nimimerkillä. Julkaistavien tekstien valinta ja käsittely jäävät aina toimituksen harkintaan.
Lähetä tekstiviesti numeroon 044 737 0210
Kaupanpaikka
Seuratoiminta
Firmaveikkaus
Lukijakilpailu
Jätä rivi-ilmoitus
Jätä seuratoiminta-ilmoitus
Toimitus
Myynnit
Lähetä palautetta
Lähetä kuva, video tai juttuvinkki
LUE PAIKALLISIA UUTISIA
© Oulu-lehti - Rekisteriseloste
POWERED BY ANYGRAAF
Sulje
Yrityskumppanuuksia tekevän Companion toimitusjohtaja Taneli Tuomaala ja AC Oulun seurajohtaja Juho Meriläinen löivät kättä päälle uuden yhteistyön kunniaksi.
Päivitetty
Yrityskumppanuuksia tekevän Companion toimitusjohtaja Taneli Tuomaala ja AC Oulun seurajohtaja Juho Meriläinen löivät kättä päälle uuden yhteistyön kunniaksi.
Jalkapalloseura AC Oulu on tullut viime aikoina julkisuuteen muillakin kuin urheilullisilla ansioilla.
Allin Matalan vuokraaminen sekä parturi-kampaamo ja hierontayrityksen perustaminen Tuiraan ovat aluevaltauksia, jollaisia ei Ykkösen tasolla pelaavalta joukkueelta ole aikaisemmin totuttu näkemään.
AC Oulun seurajohtaja Juho Meriläisen mukaan laajentuneen liiketoiminnan tarkoituksena on tuoda tavallisen kadunkulkijan eteen palvelu, jonka hän voi ottaa hyvillä mielin vastaan, ilman että tarvitsee tykätä itse lajista.
– Olemme koittaneet olla tässä toiminnassa innovatiivisia, jota muut omissa kaupungeissaan voisivat jopa kopioida. Jos urheiluseura haluaa olla menestynyt, pitää sillä olla myös muuta liiketoimintaa. Sen tarkoituksena on kerätä mahdollisimman hyvät resurssit urheilulle, ei täyttää omistajien kukkaroita pullolleen rahaa, sanoo Juho Meriläinen.
Oman liiketoiminnan lisäämisen lisäksi urheiluseura tarvitsee taaksensa sponsoreita. Niiden metsästäminen ei olekaan aina niin yksinkertaista touhua. Sen on Juho Meriläinenkin saanut kokea kahden viime vuoden aikana, jolloin hän on yksin vastannut AC Oulun pyörittämisestä.
– Sen ajan mitä olen yritysmyyntiä tehnyt, on moni puhelu päättynyt usein siihen, ettei yritys ole kiinnostunut urheilusta tai jalkapallosta. On hirveän vaikea lähteä perustelemaan asiakkaalle, ettei sen tarvitse olla kiinnostunut lajista vaan ihmisistä sen ympärillä, Meriläinen harmittelee.
Hänen mukaansa monikaan yritys ei täysin ymmärrä, mistä urheilumarkkinoinnissa on todellisuudessa kyse.
– Suomessa ei oikein osata kunnolla hyödyntää urheilumarkkinointia. Ei maailmalla jättiyritykset sijoittaisi urheiluun kymmeniä miljoonia, jos ne eivät hyötyisi siitä. Se vaatii yritykseltäkin aktiivisuutta, että kertoo omille seuraajilleen, että on urheilutoiminnassa mukana, Meriläinen tähdentää.
Kumppanuusverkostoa kasvattamaan AC Oulu solmi yhteistyösopimuksen oululaisen Companion kanssa. Yrityksen toimitusjohtaja Taneli Tuomaalan mukaan polkupyörää ei ole tarkoitus keksiä AC Oulunkaan kohdalla uudestaan, vaan kyse on nykyisten toimintamallien vahvistamisesta.
– Yrityskumppanit tavoittavat fanit ja asiakasyleisön yleensä ottelutapahtumissa. Tavoitteenamme on, että tämä yhteydenpito jatkuu kaiken aikaa, eikä vain oheismyynnin kautta. Oulu kasvuhakuisena kaupunkina antaa siihen mahdollisuuden, toteaa Taneli Tuomaala.
Taneli Tuomaalan mielestä urheilubisnekseen mukaan tulevat yritykset ovat usein liiankin kiinnostuneita yksinomaan joukkueen urheilullisesta menestymisestä, vaikka todellisuudessa kyse on ennen kaikkea tunne-elämysten jakamisesta yleisön ja joukkueen kesken.
– Tunne ei lähde urheilusta pois kulumallakaan. Urheilu on yksi tunnepitoisimpia väyliä, joilla asiakasyleisö voidaan tavoittaa. Suuret brändit ottavat yleensä sen asenteen, että mukana ollaan sekä ylä- että alamäissä, Tuomaala muistuttaa.
AC Oulun tavoite on edelleen nousta joku päivä maan ylimmälle sarjatasolle. Hinnalla millä hyvänsä ei tätä unelmaa ole kuitenkaan tarkoitus tavoitella.
– Ei Veikkausliigaan nouseminen autuaaksi tee. Jos katsotaan niitä seuroja joita on viime vuosina noussut Veikkausliigaan ja miten niillä on mennyt taloudellisesti, niin eihän esimerkiksi HIFK:lla, PS Kemillä tai JJK:lla ole tässä suhteessa kovinkaan paljon hurraamista. Me tehtiin aiempi nousu ohituskaistaa käyttäen, eikä lopputulos ollut kovin hyvä. Nyt tarkoituksena on rakentaa ensin perustat kuntoon.
Juho Meriläisen mielestä jalkapallo ansaitsisi saada Oulussa nykyistä arvostetumman aseman.
Esimerkiksi jääkiekossa ei ole vaaraa pudota, kun taas jalkapallossa tämä ”uhka” tuo oman mausteensa sarjan seuraamiselle.
– Minun mielestä jalkapallon asema on sen kokoon nähden heikko Oulussa. Jalkapallo on kuitenkin ylivoimaisesti harrastetuin laji täälläkin.
Jääkiekossa Kärpät on merkittävä tekijä tällä alueella ja Juho Meriläisen mukaan myös futiksen puolella toimivien olisi syytä ottaa heistä mallia.
– He toimivat hyvänä esimerkkinä siitä, miten seuroja tulee kehittää Suomessa, Meriläinen sanoo.
Lähetämme tuoreimmat uutiset sähköpostiisi kahdesti viikossa
Lisää aiheesta muualla
Luitko jo nämä?
Oululaista kulttuuria tuetaan vuonna 2013 perustetun Oulun Valistustalorahaston apurahoilla. Kuvituskuva.
Jussi Korhonen
Vääräleuat lohkoivat presidentin tviitin innoittamina.
Ruutukaappaus / Jussi Korhonen
Susanna Eksymä
Pohjoismaiden parhaat snowcrosskuljettajat ottavat mittaa toisistaan viikonloppuna Raksilan pesäpallostadionilla.
jokelaj.kuvat.fi
Viime vuonna miljoonakuuntelut Spotifyssa kerännyt Sana julkaisi viime viikolla uutta musiikkia.
Toni Manninen
Asemanseudun kehittäminen on junnaillut Oulussa jo vuosikymmeniä.
Oulu-lehti
LUETUIMMAT
TUOREIMMAT
UUTISET
Oululaista kulttuuria tuetaan vuonna 2013 perustetun Oulun Valistustalorahaston apurahoilla. Kuvituskuva.
Jussi Korhonen
Vääräleuat lohkoivat presidentin tviitin innoittamina.
Ruutukaappaus / Jussi Korhonen
Susanna Eksymä
URHEILU
Pohjoismaiden parhaat snowcrosskuljettajat ottavat mittaa toisistaan viikonloppuna Raksilan pesäpallostadionilla.
jokelaj.kuvat.fi
Oulu-lehti
Jussi Korhonen
MIELIPIDE
LISÄÄ AIHEESTA
Julkaisemme lehdessä ja verkossa lukijoiden lähettämiä kuvia, kirjoituksia ja tekstareita.
Aihe on vapaa - kuva tai video voi olla luonnosta, henkilöstä, tapahtumasta tai hullunkurisesta kommelluksesta.
Kirjoitukset julkaistaan nimellä ja vain poikkeustapauksissa nimimerkillä. Julkaistavien tekstien valinta ja käsittely jäävät aina toimituksen harkintaan.
Lähetä tekstiviesti numeroon 044 737 0210
Kaupanpaikka
Seuratoiminta
Firmaveikkaus
Lukijakilpailu
Jätä rivi-ilmoitus
Jätä seuratoiminta-ilmoitus
Toimitus
Myynnit
Lähetä palautetta
Lähetä kuva, video tai juttuvinkki
LUE PAIKALLISIA UUTISIA
© Oulu-lehti - Rekisteriseloste
POWERED BY ANYGRAAF
Sulje