| Päivitetty
Jatkossa Pohjantien uudet liikenteenhallintajärjestelmät ilmoittavat muun muassa huonosta ajokelistä.
Susanna Eksymä
Jatkossa Pohjantien uudet liikenteenhallintajärjestelmät ilmoittavat muun muassa huonosta ajokelistä.
Susanna Eksymä
Vt 4:n parannushankkeeseen liittyen Oulun kohdalle Pohjantielle rakennetaan uusia telematiikka- eli liikenteenhallintajärjestelmiä olosuhteiden seurantaa ja liikenteen ohjausta varten. Tällaisia ovat esimerkiksi liikenteen automaattiset mittauspisteet, liikenteen seurantakamerat, tiesääasemat sekä sähköiset nopeusrajoitus-, varoitus- ja tiedotusopastemerkit.
Uusi telematiikka otetaan käyttöön vaiheittain. Kuluvalla viikolla uudet järjestelmät otetaan käyttöön Pohjantiellä, Lintulan ja Iskon välisellä osuudella.
Oulun seudulla operatiivista liikenteenhallintaa tehdään ITM Finlandin Oulun tieliikennekeskuksessa yhteistyössä Väylän, ELY-keskuksen, Oulun kaupungin ja poliisin kanssa.
– Uudet ja älykkäät järjestelmät parantavat liikenteen sujuvuutta, ennakoitavuutta ja liikenneturvallisuutta, kun tarvittaessa keliolosuhteet ja ruuhkat pystytään ottamaan huomioon nopeusrajoituksissa ja tiedottamaan häiriöistä tiedotusopasteissa, kertoo Väylän projektipäällikkö Jukka Päkkilä.
– Uuden telematiikan käyttöönoton myötä tulee voimaan myös uusi niitä ohjaava ohjauspolitiikka. Siinä määritellään nopeuksia ja infotekstejä ohjaavat raja-arvot, joita automatiikka hyödyntää tiesääanturien ja liikenteen automaattisten mittausasemien tuottamien tietojen perusteella, kertoo ITM Finlandin Oulun tieliikennekeskuksen päällikkö Marika Saarenpää.
Tienkäyttäjille uusi ohjauspolitiikka näkyy aktiivisempana tiedotusopasteiden käyttönä ja vaihtuvina nopeusrajoituksina sähköisissä nopeusrajoitusmerkeissä.
– Uuden ohjauspolitiikan toimivuutta seurataan alkuun tarkasti ja tarvittaessa sitä säädetään tehtyjen havaintojen ja palautteen perusteella, Marika Saarenpää toteaa.
Käynnissä oleva tietyömaa vaikuttaa vielä käytettäviin nopeusrajoituksiin ja uusi ohjauspolitiikka pystytään ottamaan käyttöön koko laajuudessaan kohteiden valmistuessa vuoden 2019 loppuun mennessä.
Nopeusrajoitusmerkkien ja tiedotusopasteiden valvonta ja hallinta tapahtuu ITM Finlandin Oulun Tieliikennekeskuksessa. Ohjaukset merkeille tapahtuvat automatiikan avulla. Liikennepäivystäjät voivat kuitenkin esimerkiksi onnettomuustilanteissa ottaa merkit hallintaansa ja hoitaa ohjaukset käsin.
Nyt käyttöön otettava kokonaisuus on osa laajempaa Oulun kohdan pääteiden telematiikkajärjestelmää, jota on viime vuosina rakennettu Liikenneviraston kehittämishankkeiden ja ELY-keskuksen erillishankkeiden kautta.
– Laadukas liikenteenhallinta helpottaa matkan, sen ajankohdan, reitin ja kulkutavan valintaa. Tien varren sähköisillä järjestelmillä varmistetaan olosuhteiden mukainen liikenteen ohjaus matkan aikana. Kaiken tämän edellytyksenä on luotettava ja ajantasainen tilannekuva liikennejärjestelmästä, jota nyt rakennettavilla järjestelyilläkin edistetään, ELY-keskuksen liikenteenhallinnasta vastaava Jani Huttula selventää.
Pohjantie on Huttulan mielestä hyvä kohde telematiikan ja älyliikenteen kehittämiseen, sillä se on Oulun kaupunkiseudun ja koko Pohjois-Suomen tärkein ja vilkkain tieyhteys.
Lähetämme tuoreimmat uutiset sähköpostiisi kahdesti viikossa
Lisää aiheesta muualla
Luitko jo nämä?
Vääräleuat lohkoivat presidentin tviitin innoittamina.
Ruutukaappaus / Jussi Korhonen
Susanna Eksymä
Pohjoismaiden parhaat snowcrosskuljettajat ottavat mittaa toisistaan viikonloppuna Raksilan pesäpallostadionilla.
jokelaj.kuvat.fi
Viime vuonna miljoonakuuntelut Spotifyssa kerännyt Sana julkaisi viime viikolla uutta musiikkia.
Toni Manninen
MIELIPIDE
LUETUIMMAT
TUOREIMMAT
Aihe on vapaa - kuva tai video voi olla luonnosta, henkilöstä, tapahtumasta tai hullunkurisesta kommelluksesta.
TUOREIN
Oulu yläilmoista.
Eero P
Kirjoitukset julkaistaan nimellä ja vain poikkeustapauksissa nimimerkillä. Julkaistavien tekstien valinta ja käsittely jäävät aina toimituksen harkintaan.
Lähetä tekstiviesti numeroon 044 737 0210
LUE PAIKALLISIA UUTISIA
© Oulu-lehti - Rekisteriseloste
POWERED BY ANYGRAAF
Jatkossa Pohjantien uudet liikenteenhallintajärjestelmät ilmoittavat muun muassa huonosta ajokelistä.
Susanna Eksymä
Päivitetty
Jatkossa Pohjantien uudet liikenteenhallintajärjestelmät ilmoittavat muun muassa huonosta ajokelistä.
Susanna Eksymä
Vt 4:n parannushankkeeseen liittyen Oulun kohdalle Pohjantielle rakennetaan uusia telematiikka- eli liikenteenhallintajärjestelmiä olosuhteiden seurantaa ja liikenteen ohjausta varten. Tällaisia ovat esimerkiksi liikenteen automaattiset mittauspisteet, liikenteen seurantakamerat, tiesääasemat sekä sähköiset nopeusrajoitus-, varoitus- ja tiedotusopastemerkit.
Uusi telematiikka otetaan käyttöön vaiheittain. Kuluvalla viikolla uudet järjestelmät otetaan käyttöön Pohjantiellä, Lintulan ja Iskon välisellä osuudella.
Oulun seudulla operatiivista liikenteenhallintaa tehdään ITM Finlandin Oulun tieliikennekeskuksessa yhteistyössä Väylän, ELY-keskuksen, Oulun kaupungin ja poliisin kanssa.
– Uudet ja älykkäät järjestelmät parantavat liikenteen sujuvuutta, ennakoitavuutta ja liikenneturvallisuutta, kun tarvittaessa keliolosuhteet ja ruuhkat pystytään ottamaan huomioon nopeusrajoituksissa ja tiedottamaan häiriöistä tiedotusopasteissa, kertoo Väylän projektipäällikkö Jukka Päkkilä.
– Uuden telematiikan käyttöönoton myötä tulee voimaan myös uusi niitä ohjaava ohjauspolitiikka. Siinä määritellään nopeuksia ja infotekstejä ohjaavat raja-arvot, joita automatiikka hyödyntää tiesääanturien ja liikenteen automaattisten mittausasemien tuottamien tietojen perusteella, kertoo ITM Finlandin Oulun tieliikennekeskuksen päällikkö Marika Saarenpää.
Tienkäyttäjille uusi ohjauspolitiikka näkyy aktiivisempana tiedotusopasteiden käyttönä ja vaihtuvina nopeusrajoituksina sähköisissä nopeusrajoitusmerkeissä.
– Uuden ohjauspolitiikan toimivuutta seurataan alkuun tarkasti ja tarvittaessa sitä säädetään tehtyjen havaintojen ja palautteen perusteella, Marika Saarenpää toteaa.
Käynnissä oleva tietyömaa vaikuttaa vielä käytettäviin nopeusrajoituksiin ja uusi ohjauspolitiikka pystytään ottamaan käyttöön koko laajuudessaan kohteiden valmistuessa vuoden 2019 loppuun mennessä.
Nopeusrajoitusmerkkien ja tiedotusopasteiden valvonta ja hallinta tapahtuu ITM Finlandin Oulun Tieliikennekeskuksessa. Ohjaukset merkeille tapahtuvat automatiikan avulla. Liikennepäivystäjät voivat kuitenkin esimerkiksi onnettomuustilanteissa ottaa merkit hallintaansa ja hoitaa ohjaukset käsin.
Nyt käyttöön otettava kokonaisuus on osa laajempaa Oulun kohdan pääteiden telematiikkajärjestelmää, jota on viime vuosina rakennettu Liikenneviraston kehittämishankkeiden ja ELY-keskuksen erillishankkeiden kautta.
– Laadukas liikenteenhallinta helpottaa matkan, sen ajankohdan, reitin ja kulkutavan valintaa. Tien varren sähköisillä järjestelmillä varmistetaan olosuhteiden mukainen liikenteen ohjaus matkan aikana. Kaiken tämän edellytyksenä on luotettava ja ajantasainen tilannekuva liikennejärjestelmästä, jota nyt rakennettavilla järjestelyilläkin edistetään, ELY-keskuksen liikenteenhallinnasta vastaava Jani Huttula selventää.
Pohjantie on Huttulan mielestä hyvä kohde telematiikan ja älyliikenteen kehittämiseen, sillä se on Oulun kaupunkiseudun ja koko Pohjois-Suomen tärkein ja vilkkain tieyhteys.
Lähetämme tuoreimmat uutiset sähköpostiisi kahdesti viikossa
Lisää aiheesta muualla
Luitko jo nämä?
Vääräleuat lohkoivat presidentin tviitin innoittamina.
Ruutukaappaus / Jussi Korhonen
Susanna Eksymä
Pohjoismaiden parhaat snowcrosskuljettajat ottavat mittaa toisistaan viikonloppuna Raksilan pesäpallostadionilla.
jokelaj.kuvat.fi
Viime vuonna miljoonakuuntelut Spotifyssa kerännyt Sana julkaisi viime viikolla uutta musiikkia.
Toni Manninen
LUETUIMMAT
TUOREIMMAT
UUTISET
Vääräleuat lohkoivat presidentin tviitin innoittamina.
Ruutukaappaus / Jussi Korhonen
Susanna Eksymä
Viime vuonna miljoonakuuntelut Spotifyssa kerännyt Sana julkaisi viime viikolla uutta musiikkia.
Toni Manninen
URHEILU
Pohjoismaiden parhaat snowcrosskuljettajat ottavat mittaa toisistaan viikonloppuna Raksilan pesäpallostadionilla.
jokelaj.kuvat.fi
Oulu-lehti
Jussi Korhonen
MIELIPIDE
Julkaisemme lehdessä ja verkossa lukijoiden lähettämiä kuvia, kirjoituksia ja tekstareita.
Kirjoitukset julkaistaan nimellä ja vain poikkeustapauksissa nimimerkillä. Julkaistavien tekstien valinta ja käsittely jäävät aina toimituksen harkintaan.
Lähetä tekstiviesti numeroon 044 737 0210
Kaupanpaikka
Seuratoiminta
Firmaveikkaus
Lukijakilpailu
Jätä rivi-ilmoitus
Jätä seuratoiminta-ilmoitus
Toimitus
Myynnit
Lähetä palautetta
Lähetä kuva, video tai juttuvinkki
LUE PAIKALLISIA UUTISIA
© Oulu-lehti - Rekisteriseloste
POWERED BY ANYGRAAF
Sulje
Jatkossa Pohjantien uudet liikenteenhallintajärjestelmät ilmoittavat muun muassa huonosta ajokelistä.
Susanna Eksymä
Päivitetty
Jatkossa Pohjantien uudet liikenteenhallintajärjestelmät ilmoittavat muun muassa huonosta ajokelistä.
Susanna Eksymä
Vt 4:n parannushankkeeseen liittyen Oulun kohdalle Pohjantielle rakennetaan uusia telematiikka- eli liikenteenhallintajärjestelmiä olosuhteiden seurantaa ja liikenteen ohjausta varten. Tällaisia ovat esimerkiksi liikenteen automaattiset mittauspisteet, liikenteen seurantakamerat, tiesääasemat sekä sähköiset nopeusrajoitus-, varoitus- ja tiedotusopastemerkit.
Uusi telematiikka otetaan käyttöön vaiheittain. Kuluvalla viikolla uudet järjestelmät otetaan käyttöön Pohjantiellä, Lintulan ja Iskon välisellä osuudella.
Oulun seudulla operatiivista liikenteenhallintaa tehdään ITM Finlandin Oulun tieliikennekeskuksessa yhteistyössä Väylän, ELY-keskuksen, Oulun kaupungin ja poliisin kanssa.
– Uudet ja älykkäät järjestelmät parantavat liikenteen sujuvuutta, ennakoitavuutta ja liikenneturvallisuutta, kun tarvittaessa keliolosuhteet ja ruuhkat pystytään ottamaan huomioon nopeusrajoituksissa ja tiedottamaan häiriöistä tiedotusopasteissa, kertoo Väylän projektipäällikkö Jukka Päkkilä.
– Uuden telematiikan käyttöönoton myötä tulee voimaan myös uusi niitä ohjaava ohjauspolitiikka. Siinä määritellään nopeuksia ja infotekstejä ohjaavat raja-arvot, joita automatiikka hyödyntää tiesääanturien ja liikenteen automaattisten mittausasemien tuottamien tietojen perusteella, kertoo ITM Finlandin Oulun tieliikennekeskuksen päällikkö Marika Saarenpää.
Tienkäyttäjille uusi ohjauspolitiikka näkyy aktiivisempana tiedotusopasteiden käyttönä ja vaihtuvina nopeusrajoituksina sähköisissä nopeusrajoitusmerkeissä.
– Uuden ohjauspolitiikan toimivuutta seurataan alkuun tarkasti ja tarvittaessa sitä säädetään tehtyjen havaintojen ja palautteen perusteella, Marika Saarenpää toteaa.
Käynnissä oleva tietyömaa vaikuttaa vielä käytettäviin nopeusrajoituksiin ja uusi ohjauspolitiikka pystytään ottamaan käyttöön koko laajuudessaan kohteiden valmistuessa vuoden 2019 loppuun mennessä.
Nopeusrajoitusmerkkien ja tiedotusopasteiden valvonta ja hallinta tapahtuu ITM Finlandin Oulun Tieliikennekeskuksessa. Ohjaukset merkeille tapahtuvat automatiikan avulla. Liikennepäivystäjät voivat kuitenkin esimerkiksi onnettomuustilanteissa ottaa merkit hallintaansa ja hoitaa ohjaukset käsin.
Nyt käyttöön otettava kokonaisuus on osa laajempaa Oulun kohdan pääteiden telematiikkajärjestelmää, jota on viime vuosina rakennettu Liikenneviraston kehittämishankkeiden ja ELY-keskuksen erillishankkeiden kautta.
– Laadukas liikenteenhallinta helpottaa matkan, sen ajankohdan, reitin ja kulkutavan valintaa. Tien varren sähköisillä järjestelmillä varmistetaan olosuhteiden mukainen liikenteen ohjaus matkan aikana. Kaiken tämän edellytyksenä on luotettava ja ajantasainen tilannekuva liikennejärjestelmästä, jota nyt rakennettavilla järjestelyilläkin edistetään, ELY-keskuksen liikenteenhallinnasta vastaava Jani Huttula selventää.
Pohjantie on Huttulan mielestä hyvä kohde telematiikan ja älyliikenteen kehittämiseen, sillä se on Oulun kaupunkiseudun ja koko Pohjois-Suomen tärkein ja vilkkain tieyhteys.
Lähetämme tuoreimmat uutiset sähköpostiisi kahdesti viikossa
Lisää aiheesta muualla
Luitko jo nämä?
Vääräleuat lohkoivat presidentin tviitin innoittamina.
Ruutukaappaus / Jussi Korhonen
Susanna Eksymä
Pohjoismaiden parhaat snowcrosskuljettajat ottavat mittaa toisistaan viikonloppuna Raksilan pesäpallostadionilla.
jokelaj.kuvat.fi
Viime vuonna miljoonakuuntelut Spotifyssa kerännyt Sana julkaisi viime viikolla uutta musiikkia.
Toni Manninen
Asemanseudun kehittäminen on junnaillut Oulussa jo vuosikymmeniä.
Oulu-lehti
Oulun Vesi
LUETUIMMAT
TUOREIMMAT
UUTISET
Vääräleuat lohkoivat presidentin tviitin innoittamina.
Ruutukaappaus / Jussi Korhonen
Susanna Eksymä
Viime vuonna miljoonakuuntelut Spotifyssa kerännyt Sana julkaisi viime viikolla uutta musiikkia.
Toni Manninen
URHEILU
Pohjoismaiden parhaat snowcrosskuljettajat ottavat mittaa toisistaan viikonloppuna Raksilan pesäpallostadionilla.
jokelaj.kuvat.fi
Oulu-lehti
Jussi Korhonen
MIELIPIDE
Julkaisemme lehdessä ja verkossa lukijoiden lähettämiä kuvia, kirjoituksia ja tekstareita.
Aihe on vapaa - kuva tai video voi olla luonnosta, henkilöstä, tapahtumasta tai hullunkurisesta kommelluksesta.
Kirjoitukset julkaistaan nimellä ja vain poikkeustapauksissa nimimerkillä. Julkaistavien tekstien valinta ja käsittely jäävät aina toimituksen harkintaan.
Lähetä tekstiviesti numeroon 044 737 0210
Kaupanpaikka
Seuratoiminta
Firmaveikkaus
Lukijakilpailu
Jätä rivi-ilmoitus
Jätä seuratoiminta-ilmoitus
Toimitus
Myynnit
Lähetä palautetta
Lähetä kuva, video tai juttuvinkki
LUE PAIKALLISIA UUTISIA
© Oulu-lehti - Rekisteriseloste
POWERED BY ANYGRAAF
Sulje